Boligprojektet Dag 6 // Så langt er vi nu!

En dag på vandet med Cold Hawaii Surf Camp

Weekenden er bare fløjet afsted! C og jeg kørte afsted mod Klitmøller lørdag morgen og landede i Cold Hawaii da klokken var lidt over halv tre. Turen derover var intet problem – timerne fik hurtigt ben at gå på med høj musik, køresnolder og godt humør. Det er omkring syv-otte år siden jeg sidst besøgte den lille surferby, så jeg var virkelig spændt på at se om alting så ud som jeg huskede det.

Vi havde én overnatning – og selvom det virker som rigtig kort tid for en 5-timers køretur, så var vi begge glade for at det ikke var mere. Ikke fordi det ikke var en skøn tur – men fordi vi var så ivrige efter at komme tilbage og arbejde på lejligheden. På den måde var én enkelt dags get-away rigtig godt for os. Det var skønt at blive “tvunget” ud af istandsættelse og boligbekymringer og helt op i det nordjyske hvor man ikke kan lave andet end at surfe, gå ture og nyde naturen.

Det er også én af grundene til at jeg virkelig elsker mit samarbejde med GO DREAM. Livet flyver nemt forbi én når man kombinere kærlighed, familie og hverdagskedelige gøremål og pligter, så man glemmer nogle gange at komme ud og opleve. Derfor er en oplevelsesgave så perfekt! Den kan ikke byttes til pengene og den kommer mangel på kreativitet og fantasi i forkøbet. Vores tur var oplevelsen Cold Hawaii Surf, som du kan finde her! Og den indeholder en 2-timers lektion på vandet, som i den grad er nok hvis du er førstegangssurfer.

Køretur og ophold havde vi selv planlagt og vi havde en overnatning på det mest afslappede og stilrene lille hotel Guesthouse Klitmøller – et perfekt sted hvis man kommer i en lidt større gruppe og gerne vil bo på dobbeltværelser men have plads til at være sammen. Alle værelser var nemlig forenet af en stor og hyggelig træterrasse med den mest idylliske udsigt til stråtagshuse og en lille å. Virkelig cozy.

Anyways, vi havnede aftenen før vores surferseance på en restaurant hvor vi ladede op med en god steak. Morgenen efter gik vi til købmanden – i ægte nordjysk stil – og fik kørt nogle cocopops ned (ikke super nærende men virkelig en guilty pleasure!) og så skulle vi ud på vandet om formiddagen.

Jeg indrømmer at jeg var møg nervøs. Selvom jeg har surfet med stor fornøjelse på én af verdens mest verdensberømte surferstrande Waikiki Beach, så er alt vand altså helt sit eget og ligeså meget som jeg elsker en god bølge – ligeså hunderæd er jeg for store bølger og stærk strøm. Vesterhavet er altså ikke af det bedste ry, så da jeg stod der og så ud over det smukke blå vand, kunne jeg altså ikke lade være med at frygte det lidt.

Heldigvis er surfinstruktører nogle af de bedste i verden til at få en til at føle sig tryg og i gode hænder. Det hele ændrer sig når man får våddragten på (selvom jeg foretrækker bikini) og ser det kæmpe smil, der er på deres ansigter. Man kan ikke lade være med at blive revet med på surf’s up-bølgen og glæde sig til at komme ud på vandet. Instruktøren tager hånd om dig og fortæller dig både om opvarmning og teknik og så bliver du guidet ud til bølgerne.

Det er altid sådan, når man er en del af en gruppe, at nogen har brug for meget hjælp og andre klarer det hele selv. Jeg kan bedst lide at lede efter bølger der, hvor der ikke er et hav af andre mennesker i surfertrøjer, så jeg trækker mig ofte lidt væk fra de andre. Nogle gange ender jeg desværre der hvor der så IKKE er så mange bølger haha… Men det er altid godt lige at lure lidt, når man skal ud i noget vand man ikke kender. C er lidt mere typen, der jagter den største bølge den pågældende strand nu lige kan præstere, men vi er begge enige om at Vesterhavet er lidt noget andet end Waikiki og de lokale ved bare lige præcis hvordan de skal læse det – det er imponerende at se!

Efter vores lektion (vi havde lidt mere tid at gøre godt med) var vi dødtrætte og klar til at sætte kursen mod København. Man glemmer hurtigt hvor hårdt det egentlig er at ligge og padle rundt i stærk strøm, men samtidig er det en skøn følelse i kroppen når man har været ude og bruge naturen på den måde. Vi er i hvertfald godt tilfredse med vores besøg og går allerede lidt med en drøm om at hive vores Hawaii-familie med derop engang i fremtiden.

En oplevelse, der klart kan anbefales!